Försäljningsvillkor

SÅ HÄR BESTÄLLER DU

För att säljaren ska kunna kontrollera att bildelen passar med ditt fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt.

  • Uppge ditt registreringsnummer. Observera att regnr-sökningen endast fungerar som ett hjälpmedel, och garanterar inte att alla delarna i resultatlistan passar ditt fordon.
  • Uppge ditt bilfabrikat, bilmodell, kaross och årsmodell.
  • Uppge originalnummer och/eller artikelnummer. Informationen finns på din bildel, antingen stansad eller med etikett. Fotografera denna information och skicka till säljaren.
  • Bifoga gärna bild på din bildel och eventuellt även en bild på fordonet.
  • Begär att säljaren bekräftar att de har kontrollerat att delen passar.
  • Använd Bildelsbasen.se orderhanteringssystem (förfrågan/köp) för att få ett skriftligt underlag.
  • För att beställa via bildelsbasen måste du kunna ta emot e-post. När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar detta mail för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst. Om du inte mottar orderbekräftelsen, vänligen se efter om bekräftelsen hamnat bland din skräppost. Du kan även kontrollera din beställning via inloggningskontot som skapades i samband med din förfrågan/beställning.

KÖPINFORMATION
Alla priser inkluderar moms. Säljaren reserverar sig för slutförsäljning och eventuella felskrivningar som kan finnas på sajten.

KÖPVILLKOR (privata kunder)
Vi följer gällande lagstiftning vid distanshandel via internet. Alla priser är inkl. moms och totalpriset i kassan är inkl. frakt men inte eventuell faktureringsavgift. Leverans endast inom Sverige.

KÖPLAGEN (juridiska kunder)
Vi tillämpar Köplagen (SFS 1990:931) gentemot juridiska kunder, dvs näringsidkare. Som näringsidkare har du därmed alla de rättigheter som omnämns i Köplagen.

DIGITAL INFORMATION
Säljaren kan ej hållas ansvarig för förlust av lagrad information. Spara därför all information och bilder före ditt köp, samt därefter även bekräftelser och kvitton. Bildelar som är sålda läses ut från databasen.

FRAKT- & BETALSÄTT
När du handlar av oss på ekholms bildemontering kan du enkelt betala via plusgiro/bankgiro, kontant, kort, swish eller faktura.

-Hämta hos säljare
Inga avgifter tillkommer om du väljer att hämta och betala kontant hos säljaren. Vid förbetalda ordrar, eller ordrar som ska betalas med faktura eller delbetalning kan avgifter tillkomma och det krävs även uppvisande av beställarens legitimation vid uthämtning.

-Plusgiro/Bankgiro
Enligt överenskommelse med säljare överför du aktuell summa till säljarens angivna Plusgiro/Bankgiro samt med referensnummer. Återkoppla därefter till säljaren att inbetalning skett. När säljaren kontrollerat din betalning levereras din order.

-Faktura
Säljare erbjuder i samarbete med Fortus Finance fakturering till privatpersoner och verkstäder, med betalningsvillkor 14 dagar resp 30 dagar. En faktura följer med i paketet och du betalar enkelt till BankGiro eller PlusGiro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Mer information finns på http://www.fortusfinance.com.

-Bank/Kreditkort
Vi accepterar VISA och MasterCard/EuroCard. Betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Betalning via kort hanteras av DIBS för att garantera snabb och säker betalning. Pengarna reserveras på ditt konto, och dras först när din order skickas. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna reserveras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

-Swish / Swish Handel
Betala hela ordervärdet med Swish. Betalningar via Swish använder sig av en e-legitimation och kan därför garantera en hög säkerhet. Varje betalning och inloggning godkänns med Mobilt BankID.
Swish är reultatet av ett samarbete mellan Sveriges ledande banker. För Swish har säkerheten haft, och kommer alltid att ha, högsta prioritet

LEVERANSVILLKOR
Beställningar som inkommer före kl. 12 expedieras normalt under dagen, undantaget helger och helgdagar.
Leveranstiden kan variera beroende på godsets storlek. Normal leveranstid är dock 2-4 arbetsdagar. Leverans endast inom Sverige. Vid brådskande utleverans, vänligen ange detta i meddelandefältet vid förfrågan/beställning. Där kan du meddela att om ordern inte kan levereras och vara tillgänglig för uthämtning vid ett visst datum önskar du att den inte levereras utan istället avbeställs. Säljaren kan dock inte garantera själva leveranstiden efter att ansvaret överlämnats till fraktbolaget, men däremot möjligheten att expediera ordern snabbt.

Transportskador
Om den levererade bildelens transportemballage uppvisar skador måste bildelen omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat.
Om så är fallet ska en reklamation göras till transportören och ekholms bildemonterings kundtjänst så snart som det upptäckts, senast 2 månader efter mottagandet.

Outlösta paket
Paket ligger på utlämningsstället i 14 dagar. Om försändelsen inte hämtas ut skickas den tillbaka till berörd leverantör/bildemontering. Vi tar ut en kostnad på 295 kr för paket som ej hämtats ut.
Företagsuppgifter
Ekholms bildemontering AB, org.nr 556383-3036. Företagets adress är Ljungsströmsvägen 11, 692 75 Kumla. Telefonnummer 019-570 70 88.

RETUR
Vänligen kontakta säljaren innan du returnerar av vara. Säljaren informerar då om hur en retur går till. Vi ser helst att du skickar med returformulär vid retur, för att snabbare kunna hantera ditt ärende. Läs öven stycket ångerrätt nedan.
Att tänka på vid retur

  • Anmärkningar ej gjorda inom 14 dagar godkännes ej.
  • Varor under 200: – inköpspris återtages ej.
  • Från leveransdagen återlämnade kuranta delar uttages en returavgift på 20 % av detaljpriset dock lägst 100: -.
  • Bränsle & elektriska detaljer återtages ej

ÅNGERRÄTT
Ångerrätten styrs av distans- och hemförsäljningslagen(2005:59).
Om den levererade bildelens transportemballage uppvisar skador måste bildelen omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat.
Om så är fallet ska en reklamation göras till transportören och ekholms bildemonterings kundtjänst så snart som det upptäckts, senast 2 månader efter mottagandet.
Som konsument (privatperson) hos Laga har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan.
Återbetalning sker inom 20 dagar från det att varan mottagits av säljaren. Vänligen uppge ditt ordernummer vid kontakt med oss.
Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick och komplett. Varan bör förpackas väl i kartong, med inneremballage. Du bekostar själv returporto, undantag för defekta eller av Ekholms bildemontering fellevererade varor.
Vi ser helst att du skickar med returformulär vid retur, för att snabbare kunna hantera ditt ärende.

Ångerrätt gäller ej: *
Plomberad vara som har brutits
Specialbeställd/anpassade vara efter kunds önskemål
Vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
Vara som plockats isär eller där yttre åverkan gjorts
Vara som har monterats
Bränsle- & elektriska vara

Defekt vara/Garanti
Majoriteten av alla bildelar är kvalitetskontrollerade men säljs i ”befintligt skick”. Detta innebär att Laga inte ansvarar för så kallade slitagedelar som kan ingå i den köpta bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis spännrullar, remmar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg etc.
Ekholms bildemontering ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Bildelen ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs- enligt tillverkarens rekommendationer- att slitagedelar byts ut i samband med att bildelen monteras. Att bildelen monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och vilka slitagedelar som ska bytas ut. Ekholms bildemontering ansvarar inte för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård eller liknande efter tidpunkten för bildelens avlämnande.
Garantitiden är 3 månader från leveransdagen.
Längre garantitid kan förekomma, men framgår då tydligt i informationen om delen.
Observera att i och -ur demontering ersätts ej.
Reklamation måste anmälas snarast till Ekholms bildemontering kundtjänst och senast 2 månader efter leverans, innan eventuellt åtgärdande påbörjas. Ekholms bildemontering beordrar i varje enskilt fall vilken åtgärd som kan bli aktuell t ex. omleverans eller prisavdrag.

REKLAMATION
Du har som kund 3 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel måste du göra detta inom skälig tid (normalt inom 2 månader) från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.
Säljaren ansvarar för att informera köparen om varans kvalitet. När det gäller en begagnad vara får köparen acceptera att den kan ha vissa brister utan att vara felaktig enligt lagen. Men om varan har fel som säljaren inte informerat om eller som köparen inte kunnat upptäcka vid köpet ska säljaren åtgärda felet eller ge köparen prisavdrag. Vid eventuell tvist följer säljaren ARNs rekommendationer.

OUTLÖSTA FÖRSÄNDELSER
Paket ligger på utlämningsstället i 14 dagar. Om försändelsen inte hämtas ut skickas den tillbaka till säljaren. Säljaren förbehåller sig rätten att ut en avgift för outlösta försändelser.

AVBESTÄLLNING AV PRODUKT
Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt på Bildelsbasen.se. Som inloggad går du in på Förfrågningar alt. Beställningar, tar fram din beställning och klickar på knappen Avbeställ.
Om alternativet att avbeställa ej är tillgängligt innebär det att ordern är under hantering eller har levererats ut. Ordern befinner sig då inom kort under Levererad / Mottagen. Vänligen ring säljaren snarast för att öka chansen till att utleveransen kan förhindras. Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.
Summan återbetalas inom maximalt 20 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

ÅLDERSGRÄNS
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att säljaren lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.

SEKRETESSPOLICY
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt på sajten och hos berörd säljare. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.

FORCE MAJEURE
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför säljarens kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser, som gör att säljaren ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att säljaren befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

TVIST
Vid tvist där köparen är privatperson följer säljaren Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.


SAMMANSTÄLLNING – KOSTNADER

  • Tänk att fraktavgiften tillkommer på ditt köp.
  • Vid alternativ faktura via Fortus Finans kan en kostnad med upp till 55 kr beroende på totalt orderbelopp.
  • Outlösta paket: Debiteras för de omkostnader de orsakat.
  • Delleverans av order: Endast på din begäran, medför ytterligare fraktkostnad för dig.
  • Returfrakt: I samband med ångerrätt.