Råd och tips (motorbyte)

Vid motorbyte rekommenderar vi följande enkla, men mycket viktiga anvisningar för att undvika onödiga och kostsamma besvär.

  1. Rengör kylare, kontrollera läckage.
  2. Byt kylar- och värmeslangar av tvivelaktig kvalité. Kontrollera evenruellt byt vakuum- och ventilationsslangar.
  3. Byt alltid fläkt- och kamrem.
  4. Byt packboxar och tvivelaktig kvalitet.
  5. Montera nytt oljefilter och fyll i olja, kontrollera oljeplugg.

Före start:

  1. Kontrollera olje och vatten nivå, gör grundinställningar för tändning, demontera tändstiften, (märk tändkablarna) kör med startmotorn tills oljetryckslampan slocknar eller att oljetrycksmätare visar utslag.
  2. Montera tändstift, starta motorn och låt den gå på högt tomgångsvarv ca: 2000-2500rpm tills drifttemperatur upp nåtts. Öppna värmeventil och kontrollera vattennivån. Justera tändning och ev. förgasare.
  3. Kontrollera alla anslutningar för läckage.

OBSERVERA!

KÖR ALDRIG MOTORN UTAN TERMOSTAT.

MOTORN RYKER PÅ GRUND AV KONSERVERINGSOLJA.

MOTORN SKALL ENL. KO. VARA FACKMANNAMÄSSIGT MONTERAD FÖR ATT BYTESRÄTT SKALL GÄLLA.

LEVERERADE MOTORER OCH VÄXELLÅDOR ÄR ALLTID TAPPADE PÅ OLJOR!